Reisje Azie 2.0!!! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Dennis Vooren - WaarBenJij.nu Reisje Azie 2.0!!! - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Dennis Vooren - WaarBenJij.nu

Reisje Azie 2.0!!!

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

21 Juni 2016 | Filipijnen, Manilla


"Ja hoor, ga je weer op reis?" Oh jazeker!! Ook dit jaar weer richting Azie voor een kleine twee maanden, samen met kevin. 23 Mei was de vertrekdag naar het mooie bangkok. We vlogen vanaf Keulen aangezien de prijzen hier een stuk lager waren dan schiphol. Bij het inchecken nog een Nederlandse gast tegen gekomen die ook die kant op ging. De vlucht was prima en eenmaal op bangkok aangekomen hadden we een taxi gedeeld met die Nederlander en twee meiden uit canada die naast ons zaten in het vliegtuig. Al snel merkte ik dat ik moest wennen aan de flinke warmte en luchtvochtigheid ookal had ik maar een shirtje aan. Uiteraard hadden we een mooi hotelletje geboekt voor de eerste nacht met zwembad op het dak. Eerst een lekkere pha thai (lokaal gerecht) naar binnen gewerkt en daarna drankjes gedaan in het zwembad met de canadezen. En ja hoor, was dr nog maar een paar uur en was alweer verband. Schijnt toch wat feller dan in Nederland die zon. Op de eerste avond naar koh Sang Road gegaan. Het was weer als van ouds. Gekke mensen die je alles willen aansmeren, buckets drank, lachgas, dronken mensen, eet/verkooptentjes, lady boys, schorpioenen die je kan eten, en zelfs plaatsen waar je elk soort pasje kon namaken dat je wilde. Kortom een mooie avond en een volgende ochtend met een lege portemonnee (zelf uitgegeven :P)

Volgende ochtend 7:00 AM moest kevin al een fietstocht (co van Kessel) doen, dus die sloeg een nachtje over. Zelf lekker uitgeslapen en eten gescoord. Merk dat ik nu al per dag aan het vertellen ben wat ik gedaan heb en dan zou het wel een erg lang verhaal gaan worden, is voor mij en jullie niet leuk haha, ik hou t op de highlights. Verder nog naar het paleis van de Keizer gegaan. Die man is voor de Thaise mensen heilig. Hierdoor zijn er ook regels zoals het aanhebben van een lange broek (huid mag je niet tonen, anders geen respect naar keizer) en ja ik loop niet met lange broek hier dus we konden er helaas niet in. Hierna zijn we naar een indoor surfbaan gegaan. Onwijs leuk en na een tijd lukte het me om op die plank te blijven staan, trots momentje :P (Foto's volgen). Verder nog een Thaise massage gehad, blijft een goede aanrader. Als laatst zijn we nog naar een skybar geweest (cloud 47). Een geweldig uitzicht had je daar over Bangkok. De prijzen van drank lag daar wat hoger maar de service was dan ook maximum. We hadden een soort bucket bier besteld en bij elke slok die je nam kwamen ze naar je toe om je glas bij te vullen haha, zouden we in nederland ook in de kroeg moeten hebben. Zelfs toen ik naar de WC ging kreeg ik een warm doekje aangereikt en daarna een thaise massage van enkele minuten haha. Tot zover bangkok!

Filipijnen

Op naar de Filipijnen! Het was vroeg opstaan voor de vlucht naar Manilla. We pakten de taxi en halverwege kwam ik achter dat we op een ander vliegveld moesten vertrekken. Toch maar even gecommuniceerd naar de chauffeur haha! En daar stonden we dan in Manilla (hoofdstad Filipijnen), wat een drukte en chaos. Gelukkig is Engels de tweede taal van Filipijnen en is communicatie wel gewoon mogelijk. Na wat overleg besloten we de metro te pakken. Eerst een busrit gehad naar de metro en toen viel het onwijs op hoe arm het land wel niet is. Veel mensen die op straat leven, de gebouwen (als je het zo mag noemen), smerigheid etc. Uiteindelijk bij de metro aangekomen en tot die tijd nog een blanken gezien. Daardoor had je uiteraard ook veel starende maar ook lachende blikken van de mensen daar. Uiteindelijk aangekomen bij het hotel en in het zwembad gedoken. In de avond wilden we graag de omgeving verkennen. Als snel merkten we dat we in een achterstandsbuurt zaten door de vele bewaking (met flinke wapens) bij elke openbare ruimte, de mensen op straat etc. De sterke ingreep van bewaking kwam vooral door de nieuw gekozen president, die orde en veiligheid in het land wilt. We voelden ons niet veilig op straat, snel wat gegeten en terug gegaan naar ons hotel.

De volgende dag zijn we in de middag naar een shoppinghal gegaan om uit manilla te gaan. We wilden naar de palawan eilanden gaan maar kwamen bij de reisbureau erachter dat reizen in de filipijnen nog niet zo makkelijk is als in andere landen van azie. Dit komt doordat er vaak alleen verbindingen zijn vanuit de grote steden, dus doorreizen is vaak niet mogelijk. Hierdoor even wat puzzelwerk gehad en hadden zo een vlucht geboekt naar de palawan eilanden voor de volgende dag. Zo gezegd zo gedaan.

Palawan, je moet er geweest zijn! Haha en nu ga ik je pas zeggen waarom. Eenmaal aangekomen in puerto princesa zijn we lekker wezen uiteten. Misschien iets te duur maar het was een lekker japans tentje. Daarna nog het meisje achter de hotdog kraam boter kaas en eieren uitgelegd, naja geen idee waarom maar we moeten iets te doen hebben hier toch haha. Volgende dag een mini Van naar El nido. Een van de mooiste plekken van Palawan. Hierdoor gingen de prijzen dan ook flink omhoog en betaalden we haast het dubbele dan dat we gewend waren. Uiteindelijk aangekomen bij een Guesthouse wat wat goedkoper was en nog net leefbaar was ;P. Die avond flink wezen eten en gezellig een drankje gedaan met wat Tsjechen tot in de late uurtjes, top dagje! Volgende dag was iets minder vrolijk. De hele dag plafon dienst gehad en niks kunnen eten, Naja dat kon wel maar het had niet zoveel zin zeg maar:P. Waarschijnlijk iets met het eten of het drankje viel niet helemaal goed. De dag erna ging het gelukkig wat beter en zijn we (waren ondertussen met een groepje, 2 nederlandse meiden, een pool en een Duitser) per scooter de omgeving wezen verkennen. Een prachtige natuur met uitzicht op allemaal stranden terwijl we kleine dorpjes met zwaaiende mensen voorbij reden. Uiteindelijk aangekomen op het mooiste strand dat ik ooit gezien heb. Alles was er niet zoals je in films ook ziet, palmbomen, lichtblauw water, wit strand etc. Die middag heerlijk daar genoten en de zonsondergang gezien, living the good life.

Die dag erna hadden we een tour waarbij we gingen eiland hoppen. Filipijnen bestaan uit onwijs veel eilanden dus we gingen met een boot mooie eilanden opzoeken. Tevens kregen we een snorkel set waar we flink gebruik van hebben gemaakt. Prachtige stranden en een mooie onderwaterwereld gezien. Tegen de avond gingen we niet terug naar onze goedkope slaaptent maar bleven we overnachten op een van de eilanden. Een mooie zonsondergang met avondeten aan t strand en later een groot kampvuur met muziek waarbij gek wordt gedaan met ze allen. Tegen de nacht kwam ik op het briljante idee om de zee in te gaan en met de plankton te zwemmen. Dit deden we met een klein groepje en bij elke beweging die je maakt licht de plankton op. Alsof er een zwemende discotheek onder water was, prachtige ervaring! De volgende ochtend wakker worden in een tentje op het stand met een lekkere ochtendduik was t prima te doen! Daarna een nieuwe tour gedaan met ook weer veel duiken. Ik zal wat foto's uitzoeken! Ik zeg allemaal wel dat t zo mooi is maar zonder fotos schiet dat niet echt op he!

Hierna nog een aantal dagen in El Nido gebleven met stapavondjes, en nog wezen duiken! Allerlei kleuren vissen, grote scholen vissen, roggen, zeeschildpadden, kortom mooi dagje duiken. We hadden een eigen duikboot (vanwege laagseizoen) en doordoor ook een eigen instructeur. Later nog eens een scooter gehuurd en nu ten noorden gereden van El nido, en je raadt t al, ook hier mooie stranden gezien! Hierna op de terugweg nog een karaokebar ingegaan en wat gepoold met locals.

Hierna een vlucht vanuit puerto princesa naar Cebu. Ligt ten oosten van de palawan eilanden. We hadden 6 dagen voor cebu omdat we iets te lang op de palawan eilanden hebben gechilt. Daardoor was het wat meer opschieten op Cebu. Als eerst zijn we met de bus naar Moalboal gegaan. Een stadje aan de zee dat nog volop in ontwikkeling is. Er zijn twee mooie stranden daar. Het eerste strand mooi koraal gezien en het andere strand gesnorkeld met zeeschildpadden en miljoenen sardientjes. Eenmaal in de school sardientjes zag je niks anders dan dat. Prachtig!

Tuk tuk weer gepakt, deze tuk tuk zit je achter elkaar en dan naast je is de motor. Het bakje is ook zo klein dat het net lijkt alsof je in een kinderdraaibakje van de kermis zit, helemaal als t begint te rijden haha. Bus weer gepakt richting Oslob. Ja, die plaats zegt je natuurlijk vrij weinig, maar daar kan je met walvishaaien zwemmen. Zo gezegd, zo gedaan. Kwart voor 6 de wekker al gezet en op naar de haaien! Onwijs toffe ervaring, met zo'n haai een aantal cm van je af! Meer kan ik er niet over zeggen!

Doorgereisd naar dumagette om ook weer te gaan duiken. Zaten in een ideaal hotel met een rooftop bar met prijzen die 2 maal zo goedkoop dat we gewend waren. Een fatsoenlijke kamer (want die nacht ervoor sliepen we in een of andere bunker uit de jaren 30) met airco. Volgende dag zijn we wezen snorkelen op Apo eiland. Veel zeeschilpadden gezien en prachtig koraal (daarvan was filmpje van op FB, voor diegene die dat gezien hebben). Mooie dag gehad! Hierna wilden we weer terug naar Cebu, vanwaar onze vlucht naar Manilla zou gaan. De ferry ging in de avond om 11 uur direct naar cebu. Nou dikke prima dachten we, dan hebben we nog een dagje in dumagette. Terug naar het hotel en tripadvisor maar aangezet om te kijken wat er nog meer te doen is. Nou.. Voor diegene die ooit daar terecht komen, daar is helemaal niks te doen dus haha. We hebben t maar opgelost door naar een hotel te gaan met een zwembad erbij en daar de dag doorgebracht. Hierna de ferry ingestapt en hadden een ligbedje, de comfort class was helemaal uitverkocht dus had t gevoel dat ik op een leger schip zat, zo zag t er iedergeval uit. Wel leuke bemanning die direct een oude tv voor je aanzet en een bokswedstrijd opzetten en vrolijk op je bed erbij komen zitten. Zoo dat was dan me eerste nachtje op een boot (als ik t zo mag noemen), leuke ervaring weer.
Eenmaal aangekomen op cebu zijn kev en ik even uit elkaar gegaan en ben ik direct naar mijn hotel gegaan. Naja direct ik had een pannekoek als chaffeur die dacht te weten waar mn hotel zat. Denk dat ik de hele stad gezien heb voordat ik mijn hotel zag. Eenmaal aangekomen in mn hotel kon ik gelukkig gelijk in me kamer waar ik nog even verder kon slapen (tijd: 5:30) voordat jullie me lui vinden:p. Die middag over straat gegaan en mensen keken me aan alsof ze haast voor t eerst een blanke zagen. Cebu is opzich een grote stad met redelijk wat tourisme maar ik zat in een buitenwijk waar haast geen blanken waren. In de avond liep ik langs een volleybal/basketbal veldje, nieuwsgierig dat ik ben een kijkje gaan nemen en bleek dat er een lokaal toernooitje was waar ze maar al te graag wilden dat ik mee deed. Zo gezegd, zo gedaan. Na een tijdje kwamen meer en meer mensen kijken om (waarschijnlijk) mij te zien spelen. Kinderen kwamen naar je toe high 5 geven, en ze deden alle gekke dingen na die je ook deed, zoals danspasjes. Hierna nog even met ze gebasketbalt, mooi ervaring!

De volgende dag kreeg ik berichtjes van kevin binnen dat t slecht met hem ging (en we zouden deze dag de vlucht hebben naar manilla) Hij lag de hele dag al ziek op bed. Hem gezien bij t vliegveld en het ging idd slecht met hem. Wel was hij nog in staat om te vliegen. We ingecheckt, horen we dat onze vlucht vertraging had, 30 min. Prima zolang we de vlucht van manilla naar jakarta maar halen later op de avond. Eindstand, had de vlucht meer dan 2 uur vertraging. In het vliegtuig al stressen of we de aansluiting nog gingen halen. Kwamen we aan op terminal 1 van Manilla terwijl onze vlucht van terminal 3 ging. Lekker dan! Wij haasten om onze bagage te pakken, en transport zoeken naar de andere terminal. De bus was net weg, waardoor we een taxi moesten nemen. Wij snel de taxi in gesprongen om ons te haasten. En ja hoor na de eerste bocht al bomvol auto's. Over 3 km hadden we 45 min gedaan. We hoopten dat de vlucht wat vertraging had vanwege het slechte weer dus ons adrealine peil zat nog aardig hoor. Taxi wat geld gegeven en er vandoor gerend. En na 30sec kwam ik erachter dat me mobiel nog in de taxi lag die net weg gereden was. Lekker dan! Snel naar de balie gerend voor onze vlucht en die was net weg! Wat een top dag! Snel weer terug naar de taxis om te kijken of iemand iets van kentekenplaat had gezien om de taxi te achterhalen maar helaas. We zaten middernacht nog in manilla (wat al geen fijne stad is) terwijl we in onze vlucht hadden moeten zitten naar indonesie, waar treinreizen en vluchten voor geboekt waren. Uiteindelijk naar een hotel gegaan en me ogen dicht gedaan. Wat een rotdag!

Volgende dag gekeken voor vluchten naar Bali, zo zouden we dagen besparen om java dan over te slaan. Ondertussen lag kevin nog ziek op bed. Intussen tijd naar de gym geweest en biertjes gedaan met locals. Met die locals komen ook de leukste verhalen naar boven. Tevens ook nog een nieuwe telefoon gekocht voor mezelf. Waar ik alleen via fb bereikbaar op ben voor wie me nodig heeft. Hierna door gevlogen naar Bali waar ik op dit moment van schrijven ben! Tot zover bangkok & filipijnen! Een prachtig land met mooie stranden en een prachtige onderwaterwereld! Ik hou jullie weer op de hoogte over mijn avonturen in Indonesie!

PS: als er taalfouten in zitten, en die zitten er genoeg in, jammer dan!

  • 22 Juni 2016 - 10:10

    Kim:

    Enjoy!!

  • 22 Juni 2016 - 22:15

    Karin:

    Zooooo klinkt allemaal zzzzuuuuuper met ups en downs!!!!Veel plezier....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Juni 2016

Reisje Azie 2.0!!!

22 Augustus 2015

Laatste maand Thailand

15 Juli 2015

Noord-vietnam

05 Juli 2015

Vietnam!

22 Juni 2015

Cambodja
Dennis

Ik ben Dennis, Ik hou van lange strandwandelingen en lees graag romantische boeken.

Actief sinds 15 Mei 2015
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 6801

Voorgaande reizen:

15 Mei 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

01 Juni 2015 - 12 Juni 2015

laos

19 Mei 2015 - 28 Mei 2015

Mijn eerste reis Thailand

Landen bezocht: