Laatste maand Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Vooren - WaarBenJij.nu Laatste maand Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Vooren - WaarBenJij.nu

Laatste maand Thailand

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

22 Augustus 2015 | Thailand, Bangkok

Hee allemaal! Ik ben alweer een paar dagen thuis maar zoals jullie misschien al wel gemerkt hebben ontbreekt mijn laatste maand van de reis. Dit was een maand waarin er zoveel dingen gebeurd zijn waardoor het schrijven van een blog op een laag pitje kwam. Een beetje mosterd na de maaltijd maar ik hoop dat jullie er nog van kunnen genieten!

Mijn laatste verhaal eindigde met de trekking door Sapa (Noord-Vietnam). In de avond de nachtbus gepakt naar Sapa en daar s’ochtends rond 5 uur aangekomen. Ik was samen met een Nederlander die ook dezelfde tocht als ik zou doen. Hier werden we opgehaald en naar ons hotel gebracht voor de tweede nacht. We konden daar ontbijten en daarna kregen we een locale gids aangewezen die ook nog in de oude kledingdracht liep van daar. We zouden de eerste dag een tocht van 7 uur lopen en in de avond bij een homestay (bij locale mensen) slapen. Vooraf gaven ze al aan dat we het best laarzen aan konden doen vanwege dat de hoeveelheid regen dat daar viel gecombineerd met het zand een grote modderboel kon opleveren en dat was het geval. Maar wat was de tocht mooi zeg! We zagen veel rijstvelden en mooie gebergtes. Tevens liepen we door lokale dorpen heen waar de mensen je maar al te graag geweven armbandjes/doeken verkochten. Soms was dit wel zo erg dat je een stoet van meer dan 15 man om je heen had staan. Tijdens de tocht liepen er een aantal van deze mensen mee en deze had je ook zeker nodig vanwege het feit dat het zo slipperig was en daardoor soms hun hand moest houden om te voorkomen dat je languit lag. Uiteraard kwam dan wel de vloeiende engelse zin aan het eind van de trekking: “i help you, you help me”. Daarmee wilden ze uiteraard dat je wat kocht bij ze. Die avond aangekomen bij een homestay. We sliepen hier met ongeveer 10 man, met mensen vanuit allemaal verschillende landen. Het was een groot oud huis waarbij ze bezig waren met het avondeten dat op een groot vuur werd gemaakt. Uiteraard noodles , rijst, groeten, kip, tofu etc. In de avond nog wat (drank) kaartspellen geleerd van alle andere landen en daarna naar een kleine bar geweest in het stadje. Hier daagden 2 vietnamezen ons uit voor een potje tafelvoetbal, het was een spannende strijd maar uiteindelijk (mede na alle uurtjes tafelvoetbal tijdens de lunchpauze op school) gewonnen. Hierna nog een potje pool maar daar waren ze toch net wat beter in helaas haha.

De volgende dag weer vroeg opgestaan voor een nieuwe dag. Ook dit keer weer veel gelopen en veel uitleg gekregen over het rijst-proces en de rituelen die de stammen daar hanteren. Deze keer was het nog een ergere modderpoel dan gisteren en waren sommige stukken niet meer dan een glijbaan van modder. De eerste dag had ik tegen een vrouwtje beloofd dat ik de volgende dag iets zou kopen en deed een pink belofte. Later hoorde ik dat dat voor de mensen onwijs belangrijk was. Dus vandaag stond ze maar liefst 2 uur te wachten voor het hotel op mij haha. Uiteraard maar wat gekocht (a). De volgende dag naar een kleine waterval geweest wat niet heel erg bijzonder was maar doordat de groep zo gezellig was er een leuke dag van gemaakt.

Hierna weer terug naar Hanoi toe en de vlucht naar Bangkok gepakt. Een nachtje lekker geslapen en de volgende dag chaay opgehaald van het vliegveld. Was onwijs fijn om haar weer te zien na die 2 maanden. Hierna nog een paar dagen gebleven in bangkok en daar de Co van kessel fietstocht gedaan waarmee je met een fiets door allemaal kleine straatjes van bangkok heen rijdt. In de avond nog naar koh san road geweest en daar onze ogen uitgekeken en maar eens een terasje gepakt en om ons heen gekeken wat we allemaal wel niet zagen. Mensen die van alles verkopen (schorpioenen, bandjes, op maat gemaakte pakken) etc. Overal liepen unieke mensen en de straat leefde op lekkere muziek van de barren. Uiteraard kon er dan wel een bucketje in (helemaal als de 2e gratis was :S).

Hierna afgereisd naar koh tao (een lange bus/bootreis) wat de moeite waard was. Vooraf hadden we geregeld dat we onze padi daar gingen halen. Deze bestond uit 4 dagen theorie en praktijk van het duiken. Tijd om uit te rusten was er niet na de lange reis en kregen meteen de eerste dag al 7 uur aan theorie voor ons gepropt. Aan het eind van de dag waren we er helemaal klaar mee en de moed zonk ons weer in de schoenen dat we de volgende dag weer met theorie moesten beginnen. Gelukkig was dit minder dan de eerste dag en hebben die ochtend meteen ons theorie examen afgelegd (wat soms een klein beetje in overleg ging:P) Die middag mochten we eindelijk gaan duiken in het zwembad. We moesten onze uitrusting opzetten en controleren en kregen daarna basis vaardigheden aangeleerd zoals het uitnemen van het mondstuk en masker klaren. Tijdens deze PADI zijn er prive dingen gebeurd tussen chaay en ik waardoor er gekozen werd om alleen te gaan reizen. De laatste 2 dagen open water cursus gedaan en onwijs mooie dingen gezien. Schollen vissen waar je doorheen zwemt, barracuda, roggen en zelfs nemo gezien:P. Een onwijs mooie ervaring die werd bekroond met mijn eigen PADI certificaat waarbij je samen met een buddy tot een diepte van 18m mag duiken.

Hierna was het tijd voor de full moon party! Eenmaal op het eiland aangekomen waar dat was (koh phangan) veel mensen leren ontmoeten onder wie 2 fransen. Tevens waren de 2 Nederlanders uit Rotterdam er ook weer bij. Deze had ik dan al 4 maal ontmoet tijdens mijn reis in verschillende landen. Het was onwijs druk op het eiland maar dat maakte het dan ook weer erg gezellig. Iedereen zat onder de lichtgevende verf en iedereen was op het stand dansjes aan het pakken op goede muziek die uit barren kwamen. Tevens waren er ook nog brandende touwen waar mensen konden touwtje springen. Kortom een onwijs toffe avond gehad! Een nachtje doorgehaald om de volgende ochtend alweer om 7 uur de boot/bus te pakken naar krabi (zuid –thailand) samen met de 2 fransen. Vooraf hadden we al gehoord dat je daar heel mooi kon bergbeklimmen aan het strand en dat is ook precies wat we gedaan hebben. Een mooie ervaring waarbij je 30m omhoog klom via een steile rotswand.

Hierna het vliegtuig gepakt naar Chiang mai (noord-thailand). Chaay en de twee fransen waren ook in Chiang mai en hebben de eerste dagen chiang mai gezien en daarna besloten om een 7 daagse loop met de motorbike te doen. Binnen deze tocht mooie dingen gezien bijvoorbeeld: “prachtige groene bergen, kleine dorpen waar geen toerist te vinden was, grotten waarbij we een eigen rondleiding kregen met een zaklamp, voetballen met locals, eigen gebrouwen wiskey gedronken met locals, voedsel gekregen waarbij je mond uitfikte, watervallen, bamboebruggen, eigen bungalowtjes met uitzicht op rijstvelden en maar liefst 800 km hebben gereden. Een schitterende ervaring ook en gezien hoe gastvrij thailand is. Tijdens een avondtocht door de haarspeldbochten begaf onze voorlamp het en hebben we nog gereden met alleen een knipperlicht om iets te kunnen zien van de weg. Eenmaal aangekomen bij een klein huisje zeiden we het probleem en direct is er iemand meegereden naar de dichtbij zijnde garage wat nog 15 min rijden was.

Noord- thailand was afgestreept en met de nachtrein van chiang mai terug naar bangkok! Een leuke treinreis waarbij je uit de coupe kon gaan en aan de trein kon hangen zodat je buiten stonden. Eenmaal aangekomen in bangkok een mooi 4 sterren hotel gepakt en daar lekker genoten van alle luxe die werd aangeboden. De laatste nacht een goedkoop guesthouse gepakt maar toen ook gehoord dat er verderop een aanslag was geweest waarbij er veel doden waren. Hier erg van geschrokken en toen we naar buiten gingen merkten we ook dat de hele stad was uitgestorven iedereen was naar binnen gegaan. Een gek gevoel om je laatste avond zo af te sluiten maar desondanks een prachtige tijd in zuid-oost azie gehad! Onwijs veel mensen leren kennen en elke dag genoten van de momenten die op me pad kwamen. Iedereen bedankt voor het meelezen van mijn verhalen en alle leuke berichten die ik van jullie heb gehad! Deze herinneringen zullen voor altijd van mij zijn!